HISTORIE


Historie závodů silničních motocyklů v Jičíně spadá do období těsně po druhé světové válce. První zprávy o závodech v Jičíně jsou z roku 1949, kdy se závodilo přímo v ulicích města, nicméně doslova legendární se stal Jičín od roku 1952, kdy se konal první závod na bezmála patnáctikilometrovém okruhu v Českém ráji, který dostal příznačný název „Cena Prachovských skal”, jež byl koncem šedesátých let minulého století změněn na „Cena ČSR” (přestože na startovní věži zůstalo Cena Prachovských skal). Závod se stal za dobu svého trvání doslova kultovní záležitostí v Československu, když na startu jednotlivých tříd často nechyběli doslova světové hvězdy. Nikoho nezarazí, že zde startovali oba české tovární týmy, jak Jawa, tak i ČZ, které nasazovali své nejlepší jezdce, ať už Františka Šťastného, Gustava Havla, Stanislava Malinu, Františka Bartoše, Jiřího Koštíře či později Bohumila Stašu. Diváci, kterých do Jičína chodilo vždy skoro přes 50 tisíc, ale mohli sledovat i skvělé cizince, které jinak viděli jen v Brně při Grand Prix. V Jičíně jsme mohli vidět například továrního pilota Suzuki Jacka Findlaye z Austrálie, jeho krajany, mistry světa Kevina „Kel” Carrutherse a Toma Philipse, Jima Redmana ze Zimbabve (tehdejší Rhodesie) a mnoho dalších světových hvězd...

Bohužel, snad z pohledu bezpečnosti bohudík, v roce 1976 byl okruh shledán velmi nebezpečným a na další léta zcela osiřel. Ne tak závody v Jičíně.... Již v roce 1978 burácely v Jičíně motocykly opět. Na nově budovaném obchvatu tehdy postavili pořadatelé krátkou trať, která vedla vesnicí Robousy. Bohužel zde se závodilo pouze dva roky, pak musel okruh ustoupit obchvatu, po kterém můžete dnes jezdit, když jedete okolo Jičína. V roce 1979 v Jičíně motory závodních strojů utichly nadobro. Nyní je ale legenda zpět! „Zatím se nerozhodlo, kudy povede okruh,” říká Martin Sodomek. „Kluci měli připravený okruh přímo v Jičíně, ale teď přišli s tím, že našli nové místo mimo město, což by bylo samozřejmě lepší. Pokud by se to jelo ve městě, pak by se to jelo jako jízda pravidelnosti. Pokud se to pojede mimo město, pak to samozřejmě pojedeme jako ostré klasiky.” Dne 29.–30. 6. 2013 uspořádal v Jičíně automotoklub AMK Jičín, AMK Hořice a fandové motoristického sportu – 1. ročník, přebor ČR jízdy pravidelnosti historických závodních motocyklů a sajdkár (jphzm), které zde jezdily v padesátých až sedmdesátých letech v závodě pod názvem Cena Prachovských skal, později Cena ČSR – Robousy. Událost se vrací jako 1. ročník Cena města Jičína – Memorial Jiřího Koštíře...

Milníky v historii pořádání jičínských silničních závodů

r. 1946: založen Autoklub Jičín

r. 1949: uspořádání prvního jičínského motocyklového závodu – Kolem Jičínské brány (délka městského okruhu byla 2 490 m s 15 zatáčkami

r. 1952: vzniká zcela nový závodní okruh o délce 14,5 km s 46 zatáčkami a převýšením 115 m – Cena Prachovských skal (CPS), závod byl uspořádán v kategoriích motocyklů a automobilů (kategorie automobilů startovala v ročnících 1952–1955 a 1962–1970)

r. 1956: na startu CPS, do té doby jen národního závodu, se poprvé objevují zahraniční závodníci

r. 1959: v tomto roce se závody CPS nekonají

r. 1960: na závodech CPS poprvé startují sidecary ( účast sidecar byla v ročnících 1960–1961)

r. 1961: ročník který se zapsal do historie CPS, jako jeden z nejkvalitněji obsazených, na závody se sjela tehdejší světová špička ze 14 zemí

r. 1962: závodům CPS pravidelně přihlíželi desetitisíce návštěvníků, tento ročník CPS dosáhl rekordní návštěvy téměř 80 000 diváků

r. 1966: na závody CPS se sjela jezdecká konkurence z 21 zemí

r. 1967: v tomto ročníku naposledy startoval Gustav Havel (27. 8. 1930 – 30. 12. 1967), který byl nejúspěšnějším jezdcem v historii CPS – osmkrát první, sedmkrát druhý a třikrát třetí

r. 1968: závody CPS byly krátce před zahájením, z důvodu invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa, zrušeny

r. 1970: CPS se jela jako první ročník Ceny České republiky

r. 1971: událostí závodu bylo rozloučení s aktivní kariérou jednoho z našich nejúspěšnějších závodníků Františka Šťastného (12. 11. 1927 – 8. 4. 2000)

r. 1975: v závodě do 750 ccm vytvořil maďarský závodník János Drapál rychlostní rekord (CPS) s průměrem 166 km/h

r. 1977: z důvodů vyšších požadavků na bezpečnost závodu, které pořadatelé už nemohli zajistit, byl přírodní okruh (CPS) zrušen

r. 1978: na nové trati Jičín–Robousy o délce jednoho okruhu 2 500 m je pořádán mezinárodní závod Cena ČSR – Robousy

r. 1979: tímto ročníkem Cena ČSR – Robousy končí a na dlouhou dobu končí také velice úspěšná historie jičínských závodů

r. 2013: na městském okruhu dlouhém 3 300 m, pod názvem Cena města Jičína – Memoriál Jiřího Koštíře (od r. 2015 se oficiálně užívá zkrácený název závodu Cena města Jičína) byl uspořádán první ročník novodobé jičínské závodní historie, do Jičína se tak po 33 letech vrací tradice pořádání motocyklových závodů

Jiří Koštíř (21. června 1928 – 19. června 1960)

Jičínský rodák, silniční motocyklový závodník, úspěšný tovární jezdec strakonické ČZ. Byl také jedním ze zakládajících členů legendárního závodu Cena Prachovských skal.

Bedřich Plecháč st. (ředitel jičínských závodů) a Jiří Koštíř
Bedřich Plecháč st. (ředitel jičínských závodů) a Jiří Koštíř
Jiří Koštíř
Jiří Koštíř

V mistrovství Československa silničních závodních motocyklů získal Jiří Koštíř v letech 1954 a 1957 titul ve třídě do 250 ccm. Kromě dvou titulů obsadil do roku 1960 v mistrovství republiky (v různých kubaturách) sedmkrát druhé místo a dvakrát třetí místo. 

Několikrát startoval na Tourist Trophy ve třídě do 250 ccm. V roce 1957 skončil na ostrově Man na sedmém místě.

Jiří Koštíř tragicky zahynul v roce 1960 při nemistrovských závodech ve Znojmě (o putovní cenu města Znojma). Osudný mu byl závod plný deště a bočního nárazového větru. Na kluzkém povrchu se dostal do smyku...

zdroj: Wikipedie, Motorkari.cz / foto: pucfol–rajce.net


Dokumentární film Františka Šťastného o Jiřím Koštířovi, Gustavu Havlovi a Stanislavu Malinovi


Odkazy na články vztahující se k historii pořádání jičínských závodů:


jQuery Tlačítko na začiatok by William from Wpromotions.eu