Historie závodů v Jičíně

Historie závodů

Historie závodů silničních motocyklů v Jičíně spadá do období těsně po druhé světové válce. První zprávy o závodech v Jičíně jsou z roku 1949, kdy se závodilo přímo v ulicích města, nicméně doslova legendární se stal Jičín od roku 1952, kdy se konal první závod na bezmála patnáctikilometrovém okruhu v Českém Ráji, který dostal příznačný název „ Cena Prachovských skal „ jež byl koncem šedesátých let minulého století změněn na „Cena ČSR“ ( přestože na startovní věži zůstalo dál Cena Prachovských skal ). Závod se stal za dobu svého trvání doslova kultovní záležitostí v Československu, když na startu jednotlivých tříd často nechyběli doslova světové hvězdy. Nikoho nezarazí, že zde startovali oba české tovární týmy, teda jak Jawa, tak i ČZ, které nasazovali své nejlepší jezdce, ať už Františka Šťastného, Václava Havla, Stanislava Malinu, Františka Bartoše, či později Bohumila Stašu staršího. Diváci, kterých do Jičína chodilo vždy skoro přes 50 tisíc, ale mohli sledovat i skvělé cizince, které jinak vídali jen v Brně při Grand Prix. V Jičíně jsme mohli vidět například továrního pilota Suzuki Jacka Findlaye z Austrálie, jeho krajany, mistry světa Kevina „Kel“ Carrutherse a Toma Philipse, Jima Redmana ze Zimbabwe (tehdejší Rhodesie), ale i mnoho, mnoho dalších světových hvězd, ze kterých bych vzpomenul snad ještě Neila Tuxwortha, kterého mladší čtenáři mohou znát z pozdějších dob, kdy Neil působil jako manažer továrního týmu Hondy ve WSBK a později v britských superbike, kde manažeroval týmu HM Plant a dnes vede formaci Honda Legends, či skvělého Maďara a vítěze čtyř závodů Grand Prix, Janose Drápala. Bohužel, nebo snad z pohledu bezpečnosti bohudík, v roce 1976 byl okruh shledán velmi nebezpečným a na další léta zcela osiřel. Ne tak závody v Jičíně…. Již v roce 1978 burácely v Jičíně motocykly opět. Na nově budovaném obchvatu tehdy postavili pořadatele krátkou trať, která vedla vesnicí Robousy (na ní si jistě dlouho pamatoval Franta Vala, který mi v tom roce skončil doslova v náručí, když mu ustřelilo kolo jeho Yamahy). Bohužel zde se závodilo pouze dva roky, pak musel okruh ustoupit obchvatu, po kterém můžete dnes jezdit, když jedete okolo Jičína. V roce 1979 v Jičíně motory závodních strojů utichli nadobro. Nyní je ale legenda zpět! „Zatím se nerozhodlo, kudy povede okruh,“ říká opět Martin Sodomek exkluzivně pro BikeRacing.cz. „Kluci měli připravený okruh přímo v Jičíně, ale teď přišli s tím, že našli nové místo mimo město, což by bylo samozřejmě lepší. Pokud by se to jelo ve městě, pak by se to jelo jako jízda pravidelnosti. Pokud se to pojede mimo město, pak to zřejmě pojedeme jako ostré klasiky.“ Dne 29. – 30.6.2013 uspořádal v Jičíně automotoklub AMK Český Ráj a AMK Hořice a fandové motoristického sportu – 1.ročník, přebor ČR jízdy pravidelnosti historických závodních motocyklů a sajdkárů (jphzm), které zde jezdili v padesátých a sedmdesátých letech pod názvem Cena Prachovských skal – Robousy. Událost se vrací jako 1. ročník Cena města Jičína Memoriál Jiřího Koštíře. Avšak tento okruh se jel na nové trati v Jičíně. Tento okruh měřil 3300m, start závodu byl přímo naproti čerpací stanice Benzina a jelo se – pravá zatáčka na kruháku směr Turnov, na této rovince byl dán v polovině úseku zpomalovací retardér, potom následovala ostrá zatáčka doprava směr Jičín, za Dentálem byl další zpomalovací retardér a na Letné na kruháku ( Restaurace Letná ) doprava a dlouhá rovinka směr cíl. Depo závodních strojů bylo jako vždy v autokempu Rumcajs ( AMK ), motocykly byla na travnaté ploše a sajdkáry u garáží. Závodníci vyjížděli na trať hlavní bránou a do depa se vraceli zadní bránou u autoservisu Nosek, okolo ramp nahoru. Ředitelem závodu byl Martin Sodomek, tajemník: Petra Horáková, JURY: Karel Křovina. 160 jezdců bylo přihlášených a 10 000 diváků se přišlo podívat na tento 1. závod. Přijel také legendární anglický závodník Jim Curry s in. Bedřichem Plecháčem, synem z jednoho ze zakladatelů Ceny Prachovských skal, který mu půjčil svůj klenot, motocykl závodní speciál Aermacchi Harley Davidson z roku 1963, aby zajel o přestávce tohoto závodu čestné kolo okruhu. Program nebyl organizátorem vytištěn, protože se vše dělalo narychlo, aby se mohl odjet tento závod. Vše hlásil poutavý a známý motoristický komentátor Karel Březina. Hostem nedělního závodu a legenda našeho motoristického sportu byl p. Josef Vejvoda, jako první v roce 1952 VC Brna 250 tento závod vyhrál. Dne 7.-8.6.2014 se jel 2. ročník tohoto závodu. Ředitelem závodu byl opět Martin Sodomek, tajemník: Lucie Straussová, JURY : Tomáš Jenčovský. Depo bylo rozšířené zadníma vratama za umyvárkou, aby se vše vešlo. Byla povolena třída SSP 125 ( sportproduktion ). Legendární jezdec Jim Curry nepřijel, takže ing. Bedřich Plecháč jenom vystavoval v depu svůj motocykl klenot Aermacchi Harley Davidson z roku 1963. Přijel také náš známy motocyklový závodník čechokanaďan František Mrázek s motocyklem Triumf 750 Tridend. Pořadatel závodu v pátek v průběhu přejímky závodních strojů oznámil vybraným závodníkům, propagační jízdu na Valdštejnské náměstí. V 18h 20 závodních strojů odjeli z depa ulicemi M.Koněva, Kollárova, Jiráskova, Žižkovo náměstí přes Valdickou bránu na Valdštejnské náměstí a před zámkem se seřadili. Hlavní pořadatel AMK Český ráj tyto jezdce uvítal a pozdravil. Po čtvrthodině nastartovali své stroje a odjeli za safetycarem ulicemi Palackého, B.Němcové, Komenského náměstí, Kollárova, M.Koněva směr depo. Teplota v sobotu i v neděli dosahovala k 35 stupňům a tak jezdci byli vyčerpáni a motocykly rozpálené. 10 závodů bylo odstartováno z 27 kategorii a 220 jezdců odjelo tento závod. Startovali i jezdci z Jičína Vratislav Horčička E74 (NSU 500 OS r.v. 1936 ), Miloš Náhůnek C54 ( Ariel 350 NG r.v. 1934 ) a H25 ( ČZ Junior 250 ). Jel se také závod třídy Jawa 50 pionýr. Po 2. ročníku se AMK Český Ráj v AČR rozpadl. Někteří členové sebrali odvahu a založili nový klub s podobným názvem AUTO MOTO KLUB ČESKÝ RÁJ JIČÍN V AČR. Pod vedením předsedy Dalibora Vika jsou přípravy na 3. ročník Ceny města Jičína „ Memoriál Jiřího Koštíře „ v plném proudu a můžete se na ně těšit ve dnech 11. – 12.6. 2016

Napsali o nás:


Moto-Svět.cz
iDNES.cz